Home » » Tip Merawat Sakit Buah Pinggang

Tip Merawat Sakit Buah Pinggang

Written By wan hayden on 10 June 2013 | 21:56

Tip atau petua untuk merawat sakit buah pinggan jika anda ada mengalami masalah komplikasi ini lebih baik amalkan petua di bawah ini. Sebelum kita pergi ke petua saya ulas sedikit fakta pengenai komplikasi ini dulu. 
Setiap tahun kira-kira 1,890 orang dikesan menghidap penyakit buah pinggang dan akan mati tanpa rawatan yang betul. Kebanyakan pesakit berusia antara 15 hingga 55 tahun. Setiap tahun jumlah pesakit yang menerima rawatan penyakit buah pinggang semakin bertambah. 
Bagaimana mengetahui sama ada anda mengidap penyakit buah pinggang? 
Bagi sesetengah penyakit buah pinggang, terdapat tanda-tanda yang boleh dikenali. Umpamanya, terdapat darah dalam air kencing, bengkak sekeliling mata serta buku lali dan sering bangun kencing waktu malam. Tanda-tanda seperti ini memerlukan cara-cara rawatan. Bagaimanapun banyak kes penyakit buah pinggang berlaku dalam diam dan tidak menampakkan sebarang tanda. Ia dikesan melalui pemeriksaan air kencing yang nampak tidak normal atau tekanan darah tinggi.

Tip dan Rawatan Tradisional
Petua atau tip ni saya [ admin sendiri] ambil dari sepupu yang tinggal di Muar, Johor. Dia mengalamai komplikasi ni semasa umur awal 20 tahun kalau tak silap saya, lebih kurang 10 tahun dulu. Dia boleh dikatakan di tahap kritikal terpaksa kena buat pembedahan untuk buang buah pinggang. Tempoh lagi 2 minggu untuk buat operation di hospital.
Tombong Kelapa 
Datuknya [kini arwah] bagi tombong kelapa [bila belah buah kelapa tua ada anak biji di dalamnya] dan minum air perahannya. Pesan datuknya amalkan sehingga 2 minggu setiap pagi. Sepupu saya amalkan selama 2 minggu sebelum operation. Tiap-tiap pagi dia minum air tombong kelapa dan makan  2-3 biji tombong kelapa sekali [ bukan isi kelapa-jangan tersilap].
Sampai masa untuk tarikh operation, doktor sahkan penyakit buah pinggang tidak ada lagi selepas buat pemeriksaan. So, insyaAllah jika pembaca/blogger atau bagi tau kawan-kawan suruh amalkan tip ni. Tapi make sure sebelum buat pembedahan.
Alhamdulillah sepupu saya masih sihat sehingga sekarang. Sebenarnya tip ni orang-orang dulu-dulu amalkan.
Cara-Cara Rawatan Dengan Air Tombong Kelapa
  1. Ambil tombong atau dalam bahasa Jawa dipanggil 'Kentos Kelapa' tidak kira berapa biji setiap pagi. 2 atau 4 biji tombong kelapa sudah cukup.
  2. Perah airnya dan minum dan dimakan tombong macam biasa pun boleh. 
  3. Saiz tombong tidak kisah besar atau kecil, tapi seboleh-bolehnya yang ada air di dalamnya.
  4. Jika orang Islam, baca selawat ke atas Nabi Muhammad SAW 3 kali sebelum minum airnya atau makan.
  5. Amalkan sehingga 7 -14 hari. Mudah-mudahan sembuh. InsyaAllah.[Pastikan amal setiap pagi].
* Jika tidak faham tips atau cara-cara di atas sila komen.
Hadith :
1- Rasulullah s.a.w telah bersabda yang maksudnya:”Bahawa Allah telah menurunkan penyakit dan ubat dan dijadikan kepada setiap penyakit ada ubatnya, berubatlah tetapi jangan berubat dengan benda-benda yang haram".

Daripada Jabir bin Abdullah dari Nabi s.a.w sabdanya:
2-"Tiap-tiap penyakit itu(ada) ubatnya. Apabila menepati ubat terhadap penyakit tersebut, maka sembuhlah dengan izin Allah".
(Riwayat Muslim dan Ahmad).

82 ulasan:

  1. adik sy jgk d sahkan ada msalh buah pinggang...tp dia baru 8 tahun... terjumpa pulak kt blog nie...tiada salahnya mncuba dan usaha....slbihnya serahkn pd Allah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. IsyaAllah...cuba dulu...Ini kisah benar terjadi...bukan sy copy n paste dari blog orang....Silalah kongsi dengan rakan2

      Delete
    2. Assalamualaikum
      sekadar berkongsi sy mempunyai anak yg berumur 12 tahun tetapi menghidap masalah buah pinggang kronik tahap 3.alhamdulillah anak sy sudah pulih smula slepas megamalkan arabic gum orignal dari sudan.berminat untuk mengetahui lebih jelas boleh berhubung dgn sy 0139090296

      Delete
  2. yq for shraing.mak sy di sahkan sakit buah pinggang tahap akhir.stage 5

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa kabar mak awak skg?

      Delete
  3. Minum air RO guna penapis elken dan makanan keluaran elken.

    ReplyDelete
  4. Tq for the info. mesti mhu Cuba

    ReplyDelete
  5. Syukur alhamdulillah......saya akan mencuba .....semuga tip yang saudara pamirkan Allah masukan dalam gulungan amal jariah yang di tinggalkan dan mendapat manafaat kepada saudara hingga kehari pembalasan...Aminnnn

    ReplyDelete
  6. Terima kasih atas perkongsian....

    ReplyDelete
  7. makan tombong kelapa ke or minum air tombong kelapa ni??? klu makan takble ke..and tombol ni ble perah ke???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Makan tombong terus...atau perah..ambik airnya..klau yg biji besaar ada banyak air...klau yg kcik...mkn terus ...InsyaAllah

      Delete
    2. Tuan Wan Hayden, saya akan cuba. Mudah-mudahan serasi dan tidak main-main. Ameen.

      Delete
    3. perah dan makan..lagi bagus..

      Delete
  8. saya tak tau samada saya menghidap masalah buah pinggang atau komplikasi yg lain,tapi saya amat2 menghargai tip yg diberi oleh WH agar dapat dimanafaatkan oleh pihak2 yg memerlukan....t.kasih...besar pahala anda.....tq dri Muzafar,Batu Pahat,Johor

    ReplyDelete
    Replies
    1. En. Muzafar periksa dulu kat doktor... cuba juga tips ini InsyaAllah...sama2

      Delete
  9. Asalamualaikum.. terlalu ramai pesakit-pesakit buah pinggang diluar sana amat tipis sekali untuk memperolehi buah pinggang yang baru dan akhirnya terpaksa akur dengan 3 kali seminggu atau 12 kali sebulan menjalani dialisis dan setiap kali dialisis mengambil masa 4 jam. Malah sepanjang hayat terpaksa menjalani kehidupan sebegitu. Saudara/saudari yang dirahmati Allah.. sekiranya saudara/saudari sedang mengalami penyakit buah pinggang, sebelum di dialisis berusahalah untuk berubat.. Setiap penyakit pasti ada penawarnya, saya syorkan layari blog saya www.herbabelalaigajah.blogspot.com .. Mohon maaf kepada Admin.. saya bukan nak beriklan disini... saya hanya ingin berkongsi beberapa pengalaman yang pernah ditempuhi oleh pesakit-pesakit buah pinggang di blog saya. maafkan saya. Semoga Allah memberkati, merahmati tuan dalam mencurahkan ilmu pengetahuan. Aaminnn

    ReplyDelete
  10. Tq cik wan..moga2 buah pinggang mak sya kembali pulih. InsyaAllah

    ReplyDelete
  11. mak sy adalah pesakit buah pinggang stage 5.dah pernah buat Rawatan CAPD dan dealisis selama dua tahun.Alhamdulillah sekarang mak sy dah sihat dan pulih seperti sediakla selepas mengambil arabic gum yg di kirim oleh kawan yg berkhidmat di sudan.sesiapa yg menghadapi masalah buahbpinggang tahap kronik boleh la mencuba arabic gum yg orignal yg diimport dr sudan.sbb ianya amat mujarab.boleh hubungi sy sekiranya nak tahu macamana mak sy boleh kembali sihat slps makan arabic gum 0195491600

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sangat terkilan kerana anak bukit ini telah menjual arabic gum dgn harga sangat2 mahal iatu 150rgt 1pek 250grm sedangkn harga sebenar hanya lah 35rgt .. sya d perdayakn dn rasa sgt tertipu.. kesal dan sedih dgn sikap nya kerana mengambil kesempatan d atas kesusahan insan lain

      Delete
    2. Saudara blh cek di blog gumarab.blogspot.com.sekilo gum arabichanya rm160 shj

      Delete
  12. mak sy adalah pesakit buah pinggang stage 5.dah pernah buat Rawatan CAPD dan dealisis selama dua tahun.Alhamdulillah sekarang mak sy dah sihat dan pulih seperti sediakla selepas mengambil arabic gum yg di kirim oleh kawan yg berkhidmat di sudan.sesiapa yg menghadapi masalah buahbpinggang tahap kronik boleh la mencuba arabic gum yg orignal yg diimport dr sudan.sbb ianya amat mujarab.boleh hubungi sy sekiranya nak tahu macamana mak sy boleh kembali sihat slps makan arabic gum 0195491600

    ReplyDelete
  13. mak sy adalah pesakit buah pinggang stage 5.dah pernah buat Rawatan CAPD dan dealisis selama dua tahun.Alhamdulillah sekarang mak sy dah sihat dan pulih seperti sediakla selepas mengambil arabic gum yg di kirim oleh kawan yg berkhidmat di sudan.sesiapa yg menghadapi masalah buahbpinggang tahap kronik boleh la mencuba arabic gum yg orignal yg diimport dr sudan.sbb ianya amat mujarab.boleh hubungi sy sekiranya nak tahu macamana mak sy boleh kembali sihat slps makan arabic gum 0195491600

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam...tumpang tanye.. mmg berkesan ke ubat ni..sbb kawan saya menghidapi penyakit buah pinggang tahap 2.. jadi sy diberitahu doktor menyarankan kawan saya ni operate utk proses pembuangan buah pinggang dalam bulan depan.. jd saya nak mintak pendapat la..

      Delete
  14. kat mana nak dapat to,bong kelapa ni ek?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dlm buah kelapa yg ada sedikit tunas..

      Delete
    2. assalammualaikum.. bleh tau x skit buah pggang yg cmne utk try mkn ap yg saudara syorkan tu.. adakah semua jnis skit buah pnggang.. ini kerana akak sya mgalami saiz x normal pda buah pinggangnye/kecil....
      so adakah tombong kelapa ini sesuai untuk semua jnis skt buah pnggang..tq

      Delete
    3. nk tya skt buah pggang yg cmner bleh amik tombong kelapa ni?
      akak sya tidak normal saiz buah pnggangnyer/kecil sebelah...
      so bleh ke try mkn ap yg disyorkan ini..

      Delete
    4. bleh cuba tuk smua skit buah pinggang nih0132046791 ustaz wan zul

      Delete
  15. Salam. Insya Allah saya akan ikhtiar. Terima kasih banyak2 beri info ini. Mudah2an dengan izin Allah swt, saya jugak akan sembuh. Sekiranya ada perkembangan yang sihat, saya akan beritahu di sini.

    ReplyDelete
  16. Terima kasihla kerana sudi berkongsi dengan hamba ALLAH yang lain...InsyaALLAH saya akan cuba amalkan untuk ibu kesayangan dan beliau terlepas dari rawatan dialisis

    ReplyDelete
  17. assalam. sy disahkan menhidapi pyakit buah pinggang secara genetik drpd arwah bapa sy. dimana ia membengkak dr hari ke hari. bengkak trsebut adalah disebabkan oleh bubble atau bendalir yg terdapat di dlm buah pinggang sy. boleh kah sy mengamalkan petua ini, dan adakah brkesan (sbb sy blm lg peringkat dialisis)

    ReplyDelete
  18. assalam. sy mghidapi sakit buah pinggang secara genetik drpd arwah bapa saya. dimana buah pinggang sy semakin mbesar dr hari ke hari. ini disebbkan oleh trdapat bubble atau bendalir di dlm buah pinggang sy. adakah petua ini sesuai utk sy amalkan ( ini dsebabkan sy blm lg di tahap memerlukan dialisis)

    ReplyDelete
  19. Saya jual Gum Arabic dari Sudan, lawat blog saya http://gumarab.blogspot.com/

    ReplyDelete
  20. Saya jual Gum Arabic dari Sudan. 100% asli dalam bentuk powder, lawati blog saya http://gumarab.blogspot.com/

    ReplyDelete
  21. kalau ada yang sakit pinggang, boleh cuba pil urat hjh rokiah. boleh cuba makan akar kayu kampung asli dalam pil urat hjh rokiah. nenek saya makan pil urat ni, terus elok dalam 2-3 hari. dulu terlantar atas katil susah & sakit nak bergerak. makan pil urat ni terus elok. org dulu2 pandai cari herba terbaik utk sakit2 ni. boleh lawat laman web pasal pil urat ni di http://webkedaikita.blogspot.com/

    ReplyDelete
  22. Nk tnya.mak sy stage 3.doc ckp rosak sikit.boleh cuba ke kaedah awk ni?

    ReplyDelete
  23. Doc bru ckp buah pinggang mak sy rosak sikit.stage 3.boleh cuba ke kaedah ni?

    ReplyDelete
  24. Nk tnya.mak sy stage 3.doc ckp rosak sikit.boleh cuba ke kaedah awk ni?

    ReplyDelete
  25. Terima kasih kepada anak bukit kerana telah berkongsi rahsia kwajaiban arabic gum dengan sy.Alhamdulillah slps dua bulan mengamalkan arabic gum orignal dr sudan ayah sy dah boleh buang air kecil macam org normal.dan yg plg menggembirakan ayah sy dah tak perlu dealisis lag slps 2 bulan amal makan arabic gum.terima kasih banyak kepada anak bukit kerana memaklumkan kepada sy macamana nak mengenali arabic gum orignal utk elak dr di tipu.Alhamdulillah ayah sudah kembali sihat.kepada mereka yg alami masalah buah pinggang tahap kronik boleh la hubungi anak bukit utk dapatkan yg orignal.terima kasih anak bukit

    ReplyDelete
  26. BOLE cuba minum air kelapa juga.. air kelapa bnyk khasiatnya.. baca selawat sblm minum... sejak saya amal minum air kelapa muda (2-3 kali dlm seminggu) dan campurkan serai dlm masakan, penyakit saya berkurangan.. ketulan di leher pun kurang... tak sangka serai yg saya pandang sepi selama ini rupa2nya sgt menakjubkan...

    ReplyDelete
  27. Assalamualaikum
    Terima kasih kepada anak bukit kerana berkongsi cara merawat pesakit buah pinggang tahao kronik di sini.Alhamdulillah slps sebulan amal makan arabic gum dr anak bukit suami sy sudah menunjukkan perubahan besar.start minggu lps suami sy hanya pergi ke pusat dealisis sekali seminggu.Alhamdulillah terima kasih anak bukit.

    ReplyDelete
  28. Sy ada produk yg sgt baik. Bg pesakit buah pinggang, telah d buat kajian trhadap pesakit buah pinggang secara klinikal. Ada yg telah brhenti dialisis dan ada yg tidak prlu utk menjalani dialisis. Sy telah cuba utk ayah sy. Baik jg utk pesakit darah tggi, kncing manis dan batu karang.. sms 0135559176

    ReplyDelete
  29. Arabic Gum12 November 2013 20:50
    Terima kasih anak bukit kerana berkongsi rahsia keajaiban arabic gum dlm emmulihkan semula pesakit buah pinggang kronik.alhamdulillah slps mencuba arabic gum dr anak bukit suami sy sdh tak perlu dealisis lagi.berminat utk mengetahui arabic gum boleh whatsapp sy 0139090296 atau hubungi terus anak bukit

    ReplyDelete
  30. terimakasih atas artikelnya, artikelnya bagus dan sangat bermanfaat.

    ReplyDelete
  31. Salam.. Ayah sy pesakit buah pinggang. Menolak dialisis. Pd awal oktober 2013, ayah saya sakit. Badan bengkak. Pakar kata, jntung, paru2 dan buah pinggang rosak dan bg hayat 2 mggu utk ayah saya. Sy d perkenalkan produk 'manna'. Ayah saya mula berak dan kencing. Skrg mula sihat semula. Tidak ada produk buah pinggang d pasaran yg berkesan spt ini.. Berkesan juga utk kencing manis, tekanan darah tinggi, batu karang dan kencing tak lawas. Brminat SMS atau wassap ke 0135559176

    ReplyDelete
  32. terima kasih kerana masih memelihara khazana seperti ini. nenek saya juga ada memberitahu saya petua ini. Dulu semasa kecil saya sering makan dan minum tombong kelapa. kebetulan adik saya berada di hospital dan disyaki pra sakit buah pinggang. terima kasih kerana menulis semula khasiat tombong kelapa kalau tak tentu sayapun tidak teringatkan akannya juga...

    ReplyDelete
  33. Alhamdulillah....begitu hebat rahsia alam semulajadi...jom blogwalk http://sihat-sihatsokmo.blogspot.com/

    ReplyDelete
  34. ibu saya baru sahaja disahkan mempunyai sakit buah pinggang kronik dan dipaksa untuk buat dialisis tapi saya x galakkan sebab takut dia akan hidup dgn mesin tu sahaja sampai bila2. saya akan cuba petua ni.. terima kasih banyak utntuk tips berguna ini.. akan saya cuba dan bertawakal saja.. terima kasih

    ReplyDelete
  35. terima kasih atas petua berharga ini.sekiranya ada perubahan saya akn maklumkan di sini.semoga Allah merahmati saudara atas perkongsian tip ini.Syukran

    ReplyDelete
  36. Terima kasih atas perkongsian tip ini.Sekiranya terdapat perubahan saya akan maklumkan disini.Semoga Allah merahmati saudara.Syukran

    ReplyDelete
  37. Kalau da cuci darah sbb tekanan darah rendah,so boleh makan lg ke?

    ReplyDelete
  38. Kalau da cuci darah,boleh lagi ke makan tombong kelapa ni?

    ReplyDelete
  39. Knp arabic gum zakaria dan anaj bukit user yg sama.. berhati2 belilah arabic gum yg asli dan harga yg berpatutan. Pastikan anda tidak tertipu dgn harga yg berganda2

    ReplyDelete
  40. Terima kasih. Saya akan mencuba.

    ReplyDelete
  41. Yang dah buat dialisis masih boleh cube ke

    ReplyDelete
  42. Kalau pesakit Sudah menjalani dialisis masih boleh ,encuba Dan Ada harapan ke

    ReplyDelete
  43. Boleh saya tahu anak bukit tu pn su.dari kelantan tu ke? Yang mengunakan no.tel.013 9090296.

    ReplyDelete
  44. Minta maaf nk mengadu tentang penipuan oline

    saya telah DITIPU oleh 0139090296 yg menjual arabic gam. Da bayar rm320 tapi barang tak hantar. Dia kata da send tapi pecah. Alasan 2kali yang sama dia takperasan and sy tegur takkan pecah lagi. Dia tutup fon dan takde barang yg smpai ke rumah smpai sekarang

    Saya telah DITIPU oleh sue katanya seorang cikgu DITIPU oleh PENIPU

    0139090296 03070000409108 CIMB .rezki mewah resources.

    Sy akan sebarkan maklumat. Utk pengetahuan lebih lanjut boleh msg saya 0197500940 kita kumpul ramai2 cari PENIPU ini!!

    ReplyDelete
  45. Perkongsian yg sgt berguna & bermanfaat. Sy juga pernah membaca testimoni mereka yg mengamalkan vivix shaklee, dah sembuh dari sakit buah pinggang. Vivix ni byk gunanya, baik utk sakit kanser, darah tinggi dan byk lagi sakit org tua. Boleh baca di sini utk info anjut, www.beautyfatimah.com

    ReplyDelete
  46. Assalammualaikum admin..nak tanya sekiranya pesakit tersebut mengamalkan petua tersebut semasa dia sedang mengambil ubat dan pil saranan doktor adakah ia memberi kesan?

    ReplyDelete
  47. Assalammualaikum admin...saya nak tanya sekiranya pesakit yang mengamalkan petua tersebut sedang mengambil ubat dan pil saranan doktor..adakah ianya memberi kesan?

    ReplyDelete
  48. Assalammualaikum admin...saya nak tanya sekiranya pesakit yang mengamalkan petua tersebut sedang mengambil ubat dan pil saranan doktor..adakah ianya memberi kesan?

    ReplyDelete
  49. Assalammualaikum admin...sy nk tanya..jika pesakit yang mengamalkan petua ini semasa dia sedang mengambil ubat saranan doktor..adakah ianya akan memberi kesan kpd pesakit tersebut?

    ReplyDelete
  50. salam kpada smua yg mengalami masalah buah pinggang.di sini sy ingin kongsikan pengalaman sy merawat suami sy seorang penghidap penyakit kegagalan buah pinggang stage 5.suami sy mula mengalami masalah ini 13 tahun yg lps.utk makluman suami sy pernah menggunakan smua kaedah utk cuci b.pgg.samaada pd ,capd ,ijc ,firmural dan juga fistula.hampir 9 tahun sy menjaganya kerana terpkasa ulang alik ke hospital utk dealisis.selain dealisis pelbagai cara rawatan tradisional dan ubat ubatan yg ada di pasaran kami cuba utk mengubati suami sy.Alhamdulillah tahun 2012 semasa sy ke brunei utk dptkan rawatan suami sy di sana.sy di perkenalkna dgn sjenis ubat yg di buat oleh pakar buah pgg di sana..untuk makluman suami sy sdh tdk buang air kecil hampir 7 tahun.tp slepas 6hr mengamalkan ubat tersebut suami sy mula mebunag air kecil secara normal.dan yg menggembirakan sy sudah hampir 3 tahun suami sy sdh tdk perlu berulang alik ke hospital utk dealisis.satu keajaiban di mana b.pgg suami sy sdh mula kembali normal.Alhamdulillah.bg mana mana yg ingin mencuba blh hubungi sy 01125461455

    ReplyDelete
  51. Salam,tunang sy ade penyakit buah pinggang,sy tengok dia sekarang semakin susut badan dan xde selera makan..n sekarang hidung dia selalu berdarah..

    ReplyDelete
  52. Salam,tunang sy ade penyakit buah pinggang,sy tengok dia sekarang semakin susut badan dan xde selera makan..n sekarang hidung dia selalu berdarah..

    ReplyDelete
  53. Salam,tunang sy ade penyakit buah pinggang,sy tengok dia sekarang semakin susut badan dan xde selera makan..n sekarang hidung dia selalu berdarah..

    ReplyDelete
  54. Salam,tunang sy ade penyakit buah pinggang,sy tengok dia sekarang semakin susut badan dan xde selera makan..n sekarang hidung dia selalu berdarah..

    ReplyDelete
  55. suami sy telah alami masalah kegagalan buah pgg kerana genetik.suami sy juga mempunyai masalah drh tggi dan kencing manis.tahun 2005 pernah kena stroke.bmula dari tahun 2007 hingga 2011.di peringkat awl suami sy lalui kaedah Capd kerana kami menpunya masalah kewangan utk buat fistula.masuk tahun ke 3 baru kami buat fistula.setahun slps cuci darah sy telah mencuba ramuan herba tradisional yg di perkenalkan oleh rakan sy yg berasal dr indonesia.menurut rakan sy ramuan tersebut blh memulihkan balik fungsi buah pgg gkerana telah rosak.hrga ramuan herba tersebut rm350.setelah mencuba ramuan tersebut suami sy mula boleh buang air kecil kembali.dan slepas 2 bulan lebih mengamalkanya perubahan yg sgt besar di rasai suami sy kerana bukan sj blh kembali membuang air kecil scara normal tp suami sdh berhenti melakukan rawatan dealisis sehingga sekarang.kepada sesiapa yg mengalami masalah kegagalan buah pinggang seperti suami sy. sy cdgkan anda cuba herba tersebut kerana sdh ramai kenalan suami sy di unit hemodealisis ampang kembali pulih slps mengamalkan herba tersebut.kepada sesiapa yg berminat blh hubungi sy 01125461455

    ReplyDelete
  56. Suami sy pernah mengalami serangan stroke akibat tekanan darah tggi.hampir 3 bulan terpaksa terlantar di hospital kerana alamimpendarahan di bahagian kanan otak dan bahagian kiri badan x blh gerak.pd hujung tahun 2014.Sahabat baik sybterlibat dgn misi bantuan bajir di kawasan org asli di hulu kelantan.di sana sahabt sy dibtempatkan di rumah keluarga angkat yg kerjanya mencari herba asli di hutan.antara herba yg org asli plg mendapat permintaan tggi oleh kaum asli sendiri ialah ubi coreng.nama saintificnya org asli tersebyt tak pasti.menurut mereka ubi tersebut sgt baik utk memulihkan org yg kena stroke.kerana teruja dan kesian dgn suami sy.kawan tersebut membeli ubi tersebut kpd suami sy.Akhamdulillah kurang dr sebulan suami sy sudah mula pukih dan blh berjalan kembali.kpd mereka yg alami stroke blh la mencubanya.berminat utk sebarang pertanyaan bkh hubungi sy 0145395001.herba tersebut berharga RM150 shj.dan boleh di guna utk enam bulan.air rebusan herba tersebut membantu menstabilkan tekanan darah tggi suami sy sehingga kini tanpa perlu mengambil ubat hosp.

    ReplyDelete
  57. arabic gum sudah menampakkn kesan pd ibu sy yg menghidap penyakit buah pinggang tahap 5..ibu saya tidak sesak nafas lg..sy beli arabic gum zakaria..harap ibu sy xperlu melakukan dealisis..

    ReplyDelete
  58. selalunya selepas minum gum arabic ni..berapa lama boleh menampakkn kesan pulihnya buah pinggang tu ye?

    ReplyDelete
  59. Selepas sy bgn tdo, sy kerap sakit blkg di bahagian pinggang belah kiri..adakah ia tanda2 awal sakit pgg?

    ReplyDelete
  60. Boleh sesiapa berikan nama pengedar arabic gum yang boleh dipercayai serta harga bagi produk tersebut.

    ReplyDelete
  61. saya tak faham kanape ada yang dkt sini sanggup menipu di atas kesempitan orang lain...saya perasan ada yang tipu ckp suami sakit la mak sakit la..suh beli then benda tu xde pun..org bankin trus lesap..tapi bukan semua..berani yang menipu tu main nama suami anak ahli keluarga lain..padahal tak tahu betul sakit ke x...lepas tu saya perasan ada yg berlakon atau org yg sm cuma fake nama dn account konon dh beli ubt dan sembuh dengn si penipu..saya doa org macam ni Allah turun bala biar dia sedar..ada yg dekat sini saya simpati yg betul2 perlukan ubat utk sembuhkan sakit tertipu..
    yg suka menipu tu jaga2 Allah nampak..nnt dkt akirat merangkak la cari org2 yg pernah awk tipu..

    ReplyDelete
  62. Alhamdulillah suami sy sembuh sepenuhnya dari masalah buah pinggang. Saya kongsikan di sini

    http://mohkitasihat.blogspot.my/2015/06/penapis-buah-pinggang-bocor-suamiku.html?m=1

    ReplyDelete
  63. BuSakit buah pinggang sangat merisaukan sipesakit sebagai makhluk Allah janganlah ada yg ambil kesempatan keatas mereka yg sedang menderita dengan membuat penipuan dan sebegainya.Terima kasih kepada yg memberi petua tombong kelepa dan insaflah pd penipu yg jual Arabic gum. Semuga Allah memberi balasan yang setimpal kpd yg berbuat baik dan berbuat jahat.

    ReplyDelete

Translate