Home » » Peter Casey Dari Yahudi/Christianity Kepada Islam

Peter Casey Dari Yahudi/Christianity Kepada Islam

Written By Unknown on 28 December 2012 | 18:12

Dikala anak-anak muda seusia Casey sibuk dengan sosial,pub, mabuk dan kemaksiatan. Tetapi tidak bagi anak muda ini yang memeluk Islam seusia 15 tahun selepas serangan September 11 di New York.
Peter Casey atau Abdul Malik,dikenali Dakwah Addict dalam talian, sering menaiki papan luncur ke masjid dan jarang dilakukan oleh orang Islam yang lain tentang melakukan solat di depan Starbucks. Casey, 23 tahun dari Queens College baru-baru ini menerima ijazah. Dia mencetuskan fenomena baru dalam dunia dahwah Islam secara online dalam youtube dan blognya.

Sebagai seorang yang memeluk Islam dengan didikan latar belakang Yahudi-Kristian, Casey adalah dalam kedudukannya yang jarang untuk berbuat demikian dari orang lain. Kelihatan keanak-anakannya, bermata biru yang jelas dan kulit putih pucat membenarkan dia untuk mengelak pengkategorian mudah dari bukan Islam.

"Saya harap saya boleh menggunakan ia memberi kelebihan kepada saya," kata Casey, kemudian menambah bahawa penampilannya sendiri orang akan menimbang semula bahawa dia seperti orang-orang caucasian yang lain.

Casey dibesarkan di pinggir bandar Long Island dengan ibunya bangsa Yahudi dan bapa Katolik. Dia bergelut dengan fahaman yang berbeza dalam keluarga: Isa. Dalam satu tangan, Kristian bercakap seorang Anak ilahi, Tuhan dan Tuhan sendiri. Pada yang lain, Yahudi bercakap Isa sebagai messiah palsu - Ini yang membuatkan dia keliru dan meneka dalam kesamaran.

                                                             Cute-Casey semasa kecil
"Saya rasa ada dua fahaman yang kecelaruan, dan saya berpuas hati dengan yang saya percaya sekarang," Casey berkata.

Dan kemudian, pada  peristiwa11 September 2001 ( Tragedi 11 September) pemahaman beliau mula berubah. Paradoks, ia adalah suatu perbuatan keganasan pernah berlaku sebelum ini yang meletakkan dia mencari jalan kebenaran semasa umur 13 tahun.Dengan Islam di barisan hadapan dalam topik perbincangan umum, Casey mula untuk melihat di luar tajuk utama dan ke dalam imannya.

"daripada berhati-hati" pada mulanya, dia melayari web2 tentang agama Islam dan mengkaji tentang agama yang diiktiraf Isa sebagai seorang nabi, seorang lelaki yang menyampaikan wahyu dari Allah. Tidak lebih dan tidak kurang.Jelasnya.

"Saya sedang mencari agama Isa dan pengikut-pengikutnya," Casey berkata. "Dan apabila saya mula belajar tentang Islam saya adalah seperti: 'Ini adalah ia.. Ini adalah agamaku.' "

Dua tahun kemudian, pada usia 15 tahun, beliau memeluk agama Islam. (Ibu bapa beliau enggan mengulas untuk diceritakan atau dipaparkan dalam clip videonya)

Sejak itu, Mr Casey, yang baru-baru ini mula mengajar sejarah di sekolah Islam di Brooklyn, telah berusaha untuk mendamaikan kepercayaan agamanya dalam konteks Amerika yang sangat mencurigakan Islam. Blog beliau, 'Dakwah Addict,' hosting  video buatan sendiri mengenai topik yang terdiri daripada "Muhammad dalam Alkitab" kepada "Bagaimana Hendak Menjadi seorang Muslim."

"Apabila saya mula-mula memeluk Islam, dan ini adalah sesuatu yang anda masih mendengar hari ini, orang berkata, 'Mengapa tidak terdapat lebih ramai umat Islam yang mengatakan keganasan adalah buruk? Mengapa tidak ada orang Islam di luar sana mengatakan apa yang Islam adalah benar-benar agama suci?' "Kata Casey. "Dan saya fikir, baik, saya akan melakukannya jika tidak ada orang lain akan melakukannya."

"Saya rasa seperti saya mempunyai tanggungjawab untuk orang-orang di Amerika," katanya, "kerana ini adalah di mana saya membesar dan ini adalah rumah saya,tanah kelahiran saya , dan saya ingin berkongsi apa yang membuatkan saya begitu gembira dan telah membawa saya keamanan dan ketenangan begitu banyak."



0 ulasan:

Post a Comment

Translate