Home » , » Dunia Tersembunyi Yang Menakjubkan

Dunia Tersembunyi Yang Menakjubkan

Written By Unknown on 14 December 2012 | 22:06

Melangkah ke gua-gua semulajadi ternama di dunia ibarat 'syurga' untuk para pelancong dan peminat alam semulajadi dan fotografi. Bagi peminat fotografi profesional, inilah masanya untuk menikmati keindahan alam ciptaan Allah SWT.
Ikuti keindahan gua-gua dan tasik-tasik di dalam gunung yang sungguh menakjubkan. 
 Carlsbad Cavern 
 Carlsbad Cavern termasuk ruang gua yang besar, Bilik Besar, kebuk batu kapur semulajadi yang hampir 4,000 kaki (1220 m) panjang, 625 kaki (191 m) lebar, dan 255 kaki (78 m) tinggi pada titik tertinggi. Ia adalah ruang ketiga terbesar di Amerika Utara dan terbesar ketujuh di dunia. Yang terbesar di dunia adalah Sarawak Chamber di Malaysia.
 Carlsbad Cavern 
 Carlsbad Caverns Taman Negara adalah Amerika Syarikat National Park di Pergunungan Guadalupe di tenggara New Mexico. Tarikan utama di taman ini adalah gua menunjukkan, Carlsbad Cavern. Pelawat ke gua boleh berjalan sendiri melalui pintu masuk semula jadi atau menggunakan tangga yang disediakan terus ke Underground Lunchroom  750 kaki di bawah.
Derinkuyu Cappadocia Underground 
Gua purba di Turki, Bandar Derinkuyu Cappadocia Underground adalah multi-level bandar purba bawah tanah di Cappadocia Derinkuyu daerah di Nev, Ehir Province, Turki. Dengan 11 tingkat melanjutkan kedalaman kira-kira 85 m, ia adalah cukup besar untuk puluhan tempat perlindungan dan beribu-ribu orang bersama-sama dengan ternakan mereka dan kedai-kedai makanan. Ia merupakan bandar terbesar digali bawah tanah di Turki dan merupakan sebahagian daripada rangkaian beberapa kompleks bawah tanah yang ditemui di seluruh Cappadocia.
 Gua Fingal
 Gua Fingal gua laut di pulau yang tidak berpenghuni, Staffa, di Inner Hebrides Scotland. Ia terbentuk sepenuhnya dari tiang basalt hexagonally bersendi, serupa dalam struktur ke Causeway Giant di Ireland Utara dan Ulva berdekatan. Dalam kedua-dua kes ini, permukaan penyejukan jisim lava panas retak dalam corak heksagon dalam cara yang sama untuk mengeringkan lumpur retak telah mengecut, dan ini retak secara beransur-ansur diperluaskan ke dalam jisim lava kerana ia sejuk dan mengecut untuk membentuk tiang , yang kemudiannya didedahkan oleh hakisan.
                                                             Gouffre de Padirac
Pelawat turun 75 m melalui tangga sebelum memasuki dalam gua. Gua, pada kedalaman 103 meter, mengandungi sistem sungai bawah tanah yang sebahagiannya boleh menaiki dengan bot. Sistem gua ini dianggap sebagai "salah satu fenomena yang paling luar biasa semula jadi Massif Central".
Gouffre de Padirac
 Jurang telah tercipta pada titik tidak dapat ditentukan dalam masa apabila bumbung runtuh ke dalam gua dalaman yang besar. Ia diketahui bahawa gua yang wujud pada abad ke-3, dan telah didiami semasa abad ke-15 dan 16 di mana pada masa Kalium nitrat telah digali dari kawasan.
Reed Cave Flute 
 Reed Cave Flute  merupakan mercu tanda dan tarikan pelancongan di Guilin, Guangxi, China. Ia adalah sebuah gua batu kapur semulajadi dengan lampu berwarna-warni dan telah menjadi salah satu tarikan yang paling menarik Guilin selama lebih 1200 tahun. Ia adalah lebih 180 juta tahun. Gua ini mendapat namanya 'seruling merdu' atau Reed Cave Flute dipenuhi dengan sebilangan besar stalaktit, stalagmit dan pembentukan batu dalam bentuk yang pelik dan menarik
Di dalam, terdapat lebih daripada 70 inscripsi yang ditulis dengan dakwat iaitu bertarikh  792 Masihi di Dinasti Tang. Tulisan-tulisan ini tua memberitahu kita bahawa ia telah ditemui sejak zaman purba di Guilin. Ia telah ditemui semula dalam tahun 1940-an oleh sekumpulan pelarian dan sejak itu telah menerima banyak pengunjung.
Gua Lava Tube
 Gua Lava Tube atau Tiub Lava gua Utama dibentuk oleh aliran lava yang besar. Batuan lebur (magma) yang menuangkan atau meleleh ke permukaan Bumi kemudian dipanggil lava. Kelikatan lava bergantung kepada kandungan silika. Rendah silika lava basalt mempunyai kelikatan yang rendah dan boleh membentuk bergerak pantas, lava aliran sempit atau merebak keluar dalam lembaran luas sehingga beberapa kilometer lebar.
 Ais glasier mengandungi zarah kecil dan, apabila ais cair, zarah ramai kekal digantung di dalam air. Ini memberi kesan yang luar biasa - Meltwater glasier adalah sedikit keruh dan ia membiaskan sebahagian biru cahaya matahari. Oleh yang demikian air General Carrera Lake mempunyai warna biru yang tersendiri.
Gua Marble
Gua Marble adalah pembentukan geologi keindahan luar biasa. Ini gua telah terbentuk dalam marmar tulen dan bermandikan air biru General Carrera Lake. General Carrera Lake dililingi oleh sungai-sungai yang datang dari glasier gunung Patagonian Andes.
Gua mempunyai tasik biru langit diliputi dengan batu-batuan di bahagian bawah.  Tumbuh-tumbuhan di pintu gua,warna batu yang melapisi seperti madu dan coklat di pintu gua itu. Tasik ini juga berada di dalam gua itu.
Melissani Cave
 Melissani Cave atau Melissani Tasik, juga Melisani gua Greek yang terletak di pulau Kefalonia, barat laut Sami, kira-kira 5 km SE Agia Efthymia, NE Argostoli dan NW Poros. Laut Ionia terletak ke timur dengan Selat Ithaca. Hutan mengelilingi gua dan cerun gunung ke arah barat. Berhampiran pintu gua ke gua lain dengan  menghubungkan Sami dan Efimia Agia terutama bahagian utara pulau.

Skocjan caves
 Gua Skocjan adalah sistem gua di Slovenia. Disebabkan kepentingan yang luar biasa, Gua Škocjan telah dimasukkan dalam senarai UNESCO tapak warisan semula jadi dan budaya dunia pada tahun 1986. International scientific circles telah mengakui kepentingan gua ini sebagai salah satu khazanah semula jadi Bumi. Ranking antara gua yang paling penting di dunia, Gua Škocjan merupakan fenomena yang paling penting bawah tanah di kedua-dua rantau Karst dan Slovenia.
Hang In
Air berkurangan pada musim kemarau, sungai ini boleh meningkat hampir 300 kaki (91 meter) semasa musim banjir,
Melangkah bawah tanah, ahli ekspedisi memasuki Hang In, gua berhampiran dengan Sungai Thuong Rao.

0 ulasan:

Post a Comment

Translate