Home » » Sejarah Taman Tergantung Babylon

Sejarah Taman Tergantung Babylon

Written By wan hayden on 17 February 2013 | 10:12

Taman Tergantung Babylon dianggap salah satu daripada tujuh keajaiban kuno dunia. Ia lokasi yg digambarkan kira-kira 50 kilometer dari selatan Baghdad. Pembinaan Taman Tergantung ini dilakukan semasa Raja Nebukadnezar II dari Babylon, yang memerintah Babylon pada 605 SM,Ia dibuat untuk menggembirakan isterinya Amytis Media yg sedang sakit.
Taman Tergantung ini adalah satu keajaiban kejuruteraan, yang mampu untuk memberi perairan air tawar dari Sungai Euphrates sehingga mencondong ke arah oasis yg subur ini dikelilingi oleh padang pasir yg kering.

Spesifikasi untuk saiz Taman Tergantung Babylon berbeza antara tempat-tempat ajaib lain. Herodotus mendakwa dinding luar Babylon 56 kilometer panjang, 80 kaki tebal dan 320 kaki tinggi. Sejarah Yunani, Diodorus, menyatakan Taman itu adalah 100 kaki (30 m) panjang dan100 kaki lebar dan dibina bertingkat supaya ia menyerupai teater.

Bagaimana Taman Tergantung Babylon menyumbang air yang amat diperlukan dari sungai Efrat masih dalam soalan.
Beberapa fakta menyatakan satu bentuk Skru Archimedes telah digunakan untuk menolak dedaunan ke atas, manakala penyelidik lain percaya ia adalah rantaian dilampirkan kepada dua roda yang berpusing menggunakan baldi untuk mengaut air dari tingkat bawah ke tingkat atas.

Sejak Taman Tergantung tinggi di atas landskap, bangunan batu yang besar telah digunakan untuk menyimpan tanah dari terhakis jauh. Batu-batu ini adalah item yang terhad di Babylon, dan kebanyakannya tidak pernah di dengari dari penduduk tempatan kawasan itu. Nama, "Hanging Gardens" juga boleh tersilap digunakan, kerana ia adalah terjemahan yang tidak betul dari kesusasteraan Yunani dan kemungkinan besar bermaksud "tergantung".

Misteri sebenar Taman Tergantung adalah sama ada wujud pd zaman purba atau tidak. Sesungguhnya, sesuatu yang menarik kerana sepatutnya direkodkan oleh penduduk tempatan. Tetapi ia tidak.

Herodotus, seorang ahli sejarah dalam tahun 450 SM menulis secara meluas pada keindahan Babylon malah, semua rekod sejarah Taman Tergantung Babylon datang dari sejarah Yunani seperti Strabo dan Diodorus - yang tidak pernah melawat tempat itu.
Terdapat sememangnya tidak menyebut Taman Tergantung Babylon di mana-mana rekod Babylon pada masa itu.
Malah fakta yang kononnya membina Taman Tergantung adalah dalam persoalan. Kebanyakan fakta memberi kenyataan ini kepada Nebukadnezar, tetapi cendikiawan terkini berpendapat bahawa ia adalah di bawah arahan Sennacherib, yang memerintah dari SM 705-681 SM di  Assyria.

Satu senario yang mungkin berpunca daripada menyerang tentera Alexander the Great, di mana tentera-tentera itu setelah kembali semula ke tanah air mereka menyampaikan cerita dan memuji keindahan Mesopotamia dan keindahan seni bina Menara Babel. Seperti dlm kebanyakan fakta yang disampaikan dari seorang ke seorang.
Jika Taman Tergantung Babylon yang benar-benar wujud, ia mungkin telah terhakis oleh unsur-unsur iklim dan ditelan oleh padang pasir. Kerana pada hari ini, masih tiada bukti kukuh lokasi atau kewujudan sebenar.

0 ulasan:

Post a Comment

Translate