Home » » Joshua Evans..Kisah Seorang Kristian Memeluk Islam

Joshua Evans..Kisah Seorang Kristian Memeluk Islam

Written By Unknown on 23 May 2013 | 23:46


Joshua Evans, seorang bekas mubaligh Kristian dan Christian Youth Minister dari South Carolina, memeluk Islam beberapa tahun lalu. Joshua Evans ataupun panggilan Yusha Evans  nama seperti seorang berketurunan Yahudi,mungkin sebelah bapa atau ibunya saya rasa...tetapi mengikut nama Yusha adalah seorang Yahudi yang kebiasaannya di-Inggeriskan di Amerika dan juga di Britain,sama juga dengan Peter Casey atau Abdul Malik [klik link Kisah Peter Casey ]sebelah bapanya adalah keturunan Yahudi.
Joshua Evans datang dari keluarga penganut Methodist yang ketat. Keluarganya pergi ke gereja setiap hari Ahad. Joshua telah menghadiri Sekolah Minggu dan terlibat sebagai Christian Youth Minister yang kemudiannya. Perjalanan bermula apabila dia sebenarnya membaca Bible yang sehingga dia sedar terdapat banyak perkara-perkara yang tidak masuk akal kepadanya. Ikuti temu bual bersama Joshua Evans dan mengapa dia memilih Islam.
Dalam apa keimanan anda telah dibangkitkan?
Saya telah dibesarkan di Greenville dengan didikan Methodist yang sangat ketat.
Bagaimana anda telah terlibat di dalam agama Kristian?
Saya sebenarnya pergi ke kolej kecil Bible di Greenville,melalui gereja kita akan benar-benar untuk mempunyai niat mendaftar di Bob Jones University. Niat saya adalah untuk menjadi seorang ketua mubaligh atau pendakwah. Saya juga mempunyai minat untuk menjadi seorang sarjana Bible, dan saya telah belajar membaca Bible dalam bahasa Hebrew dan Greek/Yunani.
Bilakah anda memeluk agama Islam, dan mengapa?
Ia adalah pada bulan Disember 1998. Selepas membaca Bible mungkin enam atau tujuh kali, dari mula sampai penutup, analisis, saya mula menyedari terdapat banyak percanggahan- percanggahan. Kekeliruan ini membawa saya untuk meninggalkan agama Kristian sama sekali dan saya mula mencari agama-agama lain, Buddha, Taoisme - tiap-tiap jenis "isme" dengan itu yang di luar sana - dan tidak ada satu pun daripada agama itu seolah-olah mempunyai kebenaran yang jelas. Pada suatu hari, saya pergi kepada seorang muslim. Beliau menjemput saya untuk perkhidmatan pada hari Jumaat dan apabila saya melihat umat Islam yang bersolat itu adalah hampir seperti cahaya keluar dari dalam kepala saya. Saya meminta salinan Al-Quran. Saya membacanya selama seminggu untuk menghabiskannya, dan itu sudah mencukupi.

Bagaimana sukar adalah keputusan untuk menjadi seorang Muslim?
Keputusan tidak begitu sukar. Kesukaran datang selepas keputusan itu telah dibuat.

Adakah keluarga anda mempunyai kesukaran menerima penukaran anda?
Saya telah dibesarkan oleh nenek saya yang sudah tua - ia adalah sukar baginya untuk menerima penukaran saya ini. Dan ibu saya yang merupakan seorang Baptist, bapa saya, seorang Kristian dan pengikut Freemason, ini tidak mudah untuk mereka menerimanya. Tetapi ia adalah sukar untuk keluarga besar saya menerima kenyataan ini dan ramai daripada mereka [keluarga Joshua] yang terlibat dalam bidang politik di South Carolina. Dan ramai orang yang cuba untuk bercakap mengenai saya telah keluar dari Kristian dan tidak begitu banyak memberi kutukan secara terbuka atau berdepan dengan saya, tetapi saya boleh merasainya.

Bagaimanakah perasaan seseorang itu memeluk agama Islam?
Jika anda percaya dalam hati bahawa tidak ada Tuhan melainkan Allah, dan Muhammad adalah utusan/pesuruh Allah, maka anda mesti membuat sesuatu yang dinamakan syahadah - kesaksian- pengakuan terbuka. Saya melakukan [syahadat] di rumah saudara Islam lewat malam. Tiada apa-apa upacara lain pada malam itu.

Berapa banyak Islam telah mengubah cara hidup anda?
Selepas saya meninggalkan Kristian saya mula menuju ke jalan yang salah, yang berumur 17 tahun waktu itu dan sedang keliru dengan keadaan dunia. Islam meletakkan saya kembali pada perspektif yang betul dan keluarga saya juga melihat perbezaan itu dan Islam telah membuat saya lebih baik dan yang terbaik daripada saya sebelum ini.

Adakah penukaran anda berubah pemahaman anda sendiri?
Saya tidak rasa ia berubah pemahaman saya sendiri. Tetapi akhirnya saya rasa saya telah membuat perhubungan sebenar dengan sesuatu yang lebih besar daripada diri sendiri. Saya rasa dengan Islam bahawa akhirnya hubungan dilakukan dengan Maha Pencipta, dan apabila anda berasa perhubungan seperti itu, tidak ada cara lain ia tidak boleh mengubah hidup anda.

Adakah anda melihat kepercayaan baru anda sebagai agama yang benar, dan anda akan mengesyorkan kepada orang lain?
Saya benar-benar akan mengesyorkan - bukan sebagai agama benar yang berasingan daripada segala-galanya, tetapi sebagai satu-satunya agama yang benar pencipta yang pernah diberikan kepada manusia, hampir setiap agama telah mendakwa beberapa bentuk kebenaran wujud di dalamnya. Tetapi Islam adalah satu-satunya agama yang telah terkandung keaslian dan kebenaran sepanjang tempoh 1,400 tahun. Kami percaya ia adalah agama yang sama diajar sejak Nabi Ibrahim a.s dan Nabi Adam a.s -'' because God is not someone who changes his way of life for humanity".

"Islam agama yang benar, agama monoteistik, yang terakhir & wahyu terakhir daripada Rasulullah,hanya satu Allah Maha Kuasa (Allah). ISLAM ADALAH AGAMA UNIVERSAL ... AGAMA BENAR!
Islam adalah agama keamanan dan ia adalah agama untuk seluruh manusia untuk seluruh umat manusia. Sebaliknya dipanggil sebagai agama universal ... ia adalah sebahagian / wahyu terakhir selepas Bible diturunkan kepada Isa a.s & Taurat diturunkan kepada Musa a.s...... tidak seperti ayat-ayat sebelumnya dari Allah SWT ini wahyu suci akan kekal sahih sehingga hari penghakiman@Kiamat malah sehingga selama-lamanya dan ia adalah untuk seluruh umat manusia bukan hanya untuk satu kumpulan orang tertentu tetapi untuk seluruh umat manusia (seluruh manusia) ..."

0 ulasan:

Post a Comment

Translate